OffiSuunnistus cup säännöt 2024
OffiSuunnistus on luonteeltaan kestävyyskilpailu, jossa ajetaan vaihtelevassa maastossa etsien GPS-laitteen avulla rasteja kilpailualueelta. Rastit ovat pisteytetty vaativuus tason mukaan, eniten pisteitä annetussa ajassa kerännyt joukkue voittaa kilpailun.
Yleissäännöt
Kaikissa kilpailuun osallistuvissa ajoneuvoissa tulee olla liikennevakuutus tai maastoliikennevakuutus.
Kilpailualue merkitään yleiskarttaan eikä siltä saa poistua. Kartasta tulee ilmetä ”siirtymään” tarkoitetut reitit, kyseisiä reittejä tulee käyttää annettujen ohjeiden mukaisesti. Mikäli alueella on siimoin merkittyjä alueita, ei siimojen läpi saa ajaa eikä rastia tavoittaa siiman väärältä puolelta (rikkeestä seuraa kilpailusta sulkeminen).
Ilmoittautuminen on sitova, kun kilpailumaksu on maksettu määräaikaan mennessä. Jälki-ilmoittautumiset ovat mahdollisia korotetulla osallistumismaksulla. Mikäli joutuu perumaan osallistumisen, osallistumismaksua ei palauteta.
Mönkijöillä joukkue sisältää kaksi henkilöä, joista kumpainenkin kuljettaa yhtä mönkijää. Jos mönkijöissä halutaan osallistua 3 hengen joukkueella on luokkana safari. Autoilla vähintään kaksi henkilöä, mutta maksimissaan rekisteriotteeseen merkitty henkilömäärä. Kaikissa auto luokissa jokaiselle tulee olla autossa kunnon istuin ja turvavyöt. Tilanteen niin vaatiessa joukkueen kokoonpanoa voi kauden aikana vaihtaa, mutta ei kesken kilpailun.
15-vuotias voi osallistua kilpailuun mönkijöissä, kun toinen kuljettajista on 18-vuotias ja ottaa vastuun alaikäisestä. Alaikäisen tulee esittää allekirjoitettu holhoajan suostumus. Vain paperilla oleva hyväksytään. Mikäli kilpailun aikana ajetaan tien yli, ajaa parin vähintään 18 vuotias laitteet tien yli. Mikäli ajoneuvo on T3- tai T3b luokkaan kuuluva, ns. traktorimönkijä ja alaikäisellä on sen kuljettamiseen oikeuttava ajo-oikeus, saa hän itse ajaa tien yli.
UTV:t ja SBS-laitteet (rinnakkain istuttavat mönkijät) osallistuvat avoimeen luokkaan, jolloin joukkueessa tulee olla kaksi henkilöä, mutta yksi ajoneuvo varustein. Apukuljettajan ei tarvitse olla täysi-ikäinen. Mikäli laitteessa on alkuperäisenä enemmän kuin kaksi istuinta, saa tiimissä olla istuinten lukumäärän mukainen henkilömäärä. (Esim. RZR 4)
Kilpailutoimistossa on päivystys koko kilpailun ajan ja kaikissa ongelmatilanteissa on ensin ilmoitettava kilpailutoimistoon, jonka numero annetaan viimeistään ajajakokouksessa. Kilpailupaikalle saavuttaessa on ilmoittauduttava kilpailutoimistossa, mistä saa kilpailua koskevat tarkemmat ohjeet ja kilpailumateriaalin.
Henkeä uhkaavissa tilanteissa tai liikenneonnettomuudessa, tulipalossa yms. ensimmäisenä aina yhteys hätäkeskukseen.
Joukkueen määritelmä CUP-pisteissä
Autot:
Cup pistelaskuun joukkueen määrittää: Kuljettaja, ajoneuvo ja joukkueen nimi. Painavasta syystä voidaan vaihtaa ajoneuvoa.
Mönkijät:
Cup pistelaskuun Joukkueen määrittää: Joukkueen nimi, ajoneuvot ja jäsenet. Painavasta syystä voidaan vaihtaa henkilöä tai ajoneuvoa etukäteen pyytämällä.
Pistelasku
Osakilpailupisteitä jaetaan jokaisessa luokassa osakilpailuista seuraavasti. Osakilpailuita on kaudella 2024 viisi.
- Näistä neljä parasta tulosta huomioidaan joukkueen kokonaispisteisiin.
- Lopullisiin cup pisteisiin lasketaan vain joukkueet, jotka ovat osallistuneet vähintään kahteen kilpailuun.
- Kilpailuun osallistumiseksi katsotaan, että joukkueen ajoneuvo(t) ovat läpäisseet kilpailukatsastuksen ja valmiina osallistumaan kilpailuun sen aikana sekä joukkueen jäsenet ovat kilpailukeskuksessa tai lähtöpaikalla.
- Pidemmän matkan kisat voidaan toteuttaa +5 cup pistettä per joukkue, Tämä ilmoitetaan ennen kauden alkua. Pisteitä jaetaan kuitenkin vain niin monelle joukkueelle kuin normaalistikin. Kaudella 2024 korotetut pisteet jaetaan Sotkamon kilpailussa. Jos ns. pohjoisen kilpailuja on 2 kappaletta, niin lisäpisteitä ei jaeta.
Mikäli kauden lopussa on joukkueilla tasapisteet, niin sijoituksen ratkaisee:
- Kauden aikana ajetut 1.sijat sitten 2.sijat jne.
- Viimeisen osakilpailun tulos, toiseksi viimeisen osakilpailun jne.
Ajaminen
- Yleisillä teillä tulee ehdottomasti noudattaa tieliikennelakia
- Päällystetyllä tiestöllä nopeusrajoitus korkeintaan 80 km/h, joillain tieosuuksilla on liikennemerkein voitu osoittaa pienempiäkin nopeusrajoituksia
- Päällystämättömällä tiestöllä nopeusrajoitus korkeintaan 50 km/h, joillain tieosuuksilla on liikennemerkein voitu osoittaa pienempiäkin nopeusrajoituksia
- Metsässä siirtymänopeus maksimissaan 30km/h.
- Autoissa ei saa matkustaa ajoneuvon ulkopuolella (ns. roikkua) siirryttäessä rastien välillä. Rastin välittömässä läheisyydessä, apukuljettaja voi olla auton ulkopuolella valmistautuessaan rastin ottamiseen.
- Tiellä ajettaessa on käytettävä turvavöitä.
- Sähkölinjat saa alittaa, mutta niitä pitkin ei saa ajaa, eikä pylväistä saa vinssata, ellei toisin mainita.
- Puhelinlinjat, öljyputket tms. ja junaradat: kuten sähkölinjoja koskevat määräykset.
- Vinssin vaijeri saa mennä lippusiiman ali tai yli, mutta auto/mönkijä ei.
- Rastin kiinnityksen / kannatuksen, lippusiiman ja lippusiiman kiinnityspuun tai -pisteen manipulointi ja niistä vinssaaminen on kiellettyä, jollei ole erikseen mainittu toisin esimerkiksi kyltillä.
- Mukana olevat varusteet on kiinnitettävä hyvin autoon/mönkijään.
- Paripyörät ja renkaisiin kiinnitettävät ketjut tms. ovat kiellettyjä.
- Mikäli autoluokissa käytetään nastarenkaita, nastoituksen tulee olla tieliikennekelpoinen.
- Kaikenlainen kilpailun ulkopuolisen avun käyttö on kielletty. Kilpailijat saavat auttaa toisiaan.
- Huolto ei saa auttaa rastien hakemisessa.
- Kilpa-autoa tai mönkijää saa hinata vain toinen kilpailuun osallistuva ajoneuvo, ei siis huoltoautot eivätkä sivulliset.
- Kilpailun aikana pienipyöräisen ja isopyöräisen luokan autoja ei saa kuljettaa trailerilla, eli myös kaikki siirtymät ajetaan. Trailerisiirto voidaan sallia erikseen kilpailukohtaisesti.
- Avoimen, mönkijöiden ja mahdollisen safariluokan ajoneuvot saavat siirtyä trailerilla. Kuitenkin kaikki tieliikennekatsastetut ajoneuvot saavat halutessaan ajaa siirtymät.
Katsastus
- Kilpailussa suoritetaan laite ja varustekatsastus ennen kilpailua.
- Liikennevakuutus tai maastoliikennevakuutus on pakollinen kaikissa luokissa.
- Katsastuksessa tulee pystyä esittämään kaikki säännöissä mainitut niin henkilökohtaiset, laitekohtaiset kun joukkue kohtaisetkin varusteet, myös todistus vakuutuksen voimassaolosta, kun kaikki on todistettavasti kunnossa, saa oikeuden osallistua kilpailuun.
- Katsastuksessa on esitettävä myös kilpailukohtaiset asiapaperit, katsastetuilla ajoneuvoilla myös rekisteriote.
- Ajoneuvoista ei saa vuotaa nesteitä eikä öljyä
Erikseen kielletyt varusteet
- Moottorisaha
- Kirves
- Mönkijöillä siirrettävät ajorampit ovat kielletty
Mönkijöiden kilpailunumero
- Jokaiseen mönkijään kiinnitetään kaksi kilpailunumeroa.
- Mönkijöillä koneissa tulee olla kilpailunumeron kiinnityspiste etuakselin ja taka-akselin linjassa keskellä mönkijää, esim. tavaratelineessä.
- Mönkijöille kilpailunumero / numerolaatat sekä kiinnitys vaijerit tulevat järjestäjältä ja ne kulkevat joukkueen mukana koko kauden.
- Mönkijän vaijerin pituus edessä ja takana 1,5m, mitattuna akselin keskipisteestä kilpailunumerolapun vaijerinpuoleiseen reunaan. Kilpailunumerolapun koko 15x15cm.
- Kilpailun aikana kilpailunumeron irrotessa, on siitä välittömästi ilmoitettava kilpailutoimistoon ja toimittava saatujen ohjeiden mukaan.
Autojen ja UTV-mönkijöiden kilpailunumero
- Kilpailunumerot kiinnitetään etuoviin
- Avoimen ja mahdollisen safariluokan kilvettömiin ajoneuvoihin voi laittaa eteen ja taakse rekisterikilven kokoisen kiinteän tunnistetiedon, joka ilmoitetaan rekisterinumerona kilpailun järjestäjälle.
Huolto
- Kilpailunjärjestäjä ohjeistaa missä huolletaan.
- Joukkueilla saa olla huoltojoukkue erikseen. Kilpailijoiden huoltojoukkueet saavat auttaa toisiaan.
- Ajoneuvon tankkaaminen on maastossa kielletty, ellei toisin mainita.
- Huolto ajoneuvoilla saa liikkua kilpailualueella helposti henkilöautoilla ajettavia teitä pitkin, ei maastossa.
- Huoltoautoon on merkittävä joukkueen nimi ja puhelinnumero, josta saadaan huoltoauton kuljettaja kiinni. Tämän pitää olla ulkoapäin luettavissa, esimerkiksi kojetaulun päällä oleva lappu.
- Kilpailija saa siirtää huoltoautoa ajo alueiden välillä, mutta huoltoautoa pysäköitäessä on pidettävä huoli siitä, että se ei häiritse kenenkään muun pysäköintiä tai liikkumista.
- Tulityöt maastossa ovat kiellettyjä ilman kilpailunjohdon lupaa. Tulitöille voidaan osoittaa huoltoalue, jossa tarvittaessa jälkivartioinnista huolehtii järjestäjä. Maastossa tai muualla joukkueen on huolehdittava jälkivartioinnista järjestäjien antamien ohjeiden mukaisesti.
Rastit
- Rastikoordinaatit ilmoitetaan muodossa: Grid: Lat/Lon hddd°mm.mmm´ ja Datum: WGS 84.
- Virallinen rastilista on paperille tulostettu. Tämä lista on se, jonka mukaan tulkitaan tilanteissa, joissa on eroavaisuuksia eri tiedostomuodoissa olevissa rasteissa.
- Kilpailutoimistossa on rastikoordinaatit muistitikulta kopioitavissa omalle tietokoneelle hyväksytyn katsastuksen jälkeen.
- Maastossa oleva rastimerkki on noin A4 kokoinen, missä on selkeä rastinumero.
- Rastimerkinnän tuottamuksellisesta irrottamisesta tai tuhoamisesta seuraa kilpailusta hylkääminen.
- Irronneesta rastimerkinnästä tulee heti ilmoittaa kilpailutoimistoon.
- Rastit pisteytetään vaikeusasteen mukaan.
- Mahdolliset yleisörastit haetaan järjestäjän ohjeiden mukaisesti.
- Rastipuusta / muusta mihin rasti on kiinnitetty, on vinssaaminen kielletty.
Rastien kuvaaminen
- Kilpailijat saavat auttaa toisiaan.
- Huolto ei saa auttaa rastien hakemisessa / ottamisessa.
- Tiimeillä tulee olla kuvauslaite irrotettavalla muistikortilla, jolle otetaan rastikuvat.
- Kilpailutoimiston toimitetaan kilpailun jälkeen kuvat muistikortilla. Muistikortilla ei saa olla kilpailuun liittymättömiä kuvia.
Rastien kuvaaminen / mönkijät
- Osa kilpailuista ajetaan 1 mönkijän kuvaus säännöllä (Original) ja osa 2 mönkijän kuvaussäännöllä (Pro).
- Kuvaustapa ilmoitetaan kilpailukutsussa ja kilpailun materiaalissa.
- Yksinään rastilla käyminen on kiellettyä. Tästä rangaistaan kilpailusta sulkemisella. Muiden joukkueen jäsenten tulee olla rastin välittömässä läheisyydessä, eli välittömässä näkö- ja kuuloyhteydessä.
- Joukkue ottaa kuvan digitaalikameralla todisteeksi. Kuvasta on selkeästi nähtävä kilpailunumeron ja rastinnumeron kosketus ja ainakin osa mönkijää tai mönkijöitä. Kuvan ottaa toinen joukkueen jäsenistä ja toisen tulee näkyä kuvassa.
- Mikäli numeroista joku on tunnistamaton tai kosketus on epäselvä, kuva hylätään.
Mönkijät original kuvaussääntö (1 mönkijä rastilla)
- Rastilla käynti todennetaan viemällä yksi mönkijä riittävän lähelle rastia, jotta yksi ajajista yhden mönkijän kilpailunumerolla koskettaa rastimerkkiä.
Mönkijät pro kuvaussääntö (2 mönkijää rastilla)
- Rastilla käynti todennetaan viemällä kaksi mönkijää riittävän lähelle rastia, jotta joukkue pystyy koskemaan kahdella eri mönkijän kilpailunumerolla rastimerkkiä.
Rastien kuvaaminen / autot ja UTV-mönkijät
- Autoilla ja UTV-mönkijöillä rastilla käynti todennetaan ottamalla kuva ajoneuvosta niin että kuvassa näkyy käsikosketus (kämmen / sormet) ajoneuvoon sekä rastiin. Lisäksi tulee näkyä selkeästi ja yksiselitteisesti rastinumero ja kilpailunumero tai rekisterinumero. Ajoneuvon etuoven saa avata helpottaakseen rastin ottoa. Muita luukkuja ei saa avata / hyödyntää rastin ottamiseksi. Rekisterinumeron tulee olla kiinnitetty kiinteästi autoon, siirrettäviä (esim. magneetilla kiinnitettyjä) ei sallita. Kääntyvä rekisterikilpi sallitaan, mutta kosketuksen tulee olla auton kiinteään osaan, ei rekisterikilpeen. Rastin ympäristöstä johtuvat tekijät, kuten korkea vesi, voi tehdä mahdottomaksi auton tunnistetietojen näkyvyyden ja niissä tapauksissa rastin hyväksyttyyn ottoon riittää auton tunnistaminen muista ulkoisista seikoista.
Kilpailun kulku
- Kilpailun keskeyttämisestä tulee välittömästi ilmoittaa kilpailutoimistoon.
- Onnettomuudesta tulee ilmoittaa kilpailutoimistoon.
- Henkilö-onnettomuus tilanteessa on kilpailijoilla velvollisuus auttaa kanssakilpailijoita, kilpailua voi jatkaa vasta kun tilanne ei sitä enää vaadi. Kilpailun johto voi harkintansa mukaan antaa hyvitystä onnettomuudessa auttaneille kilpailijoille.
- Luonnon tarpeeton vahingoittaminen ja roskaaminen on kielletty.
- Ajoneuvon liikkumiseen, liikuttamiseen ja kilpailuun liittyvä ulkopuolinen apu on kielletty, kanssakilpailijoiden apu on sallittu. Huolto ja korjaaminen on vapaata.
- Karttaan merkittyjen kilpailualueiden ulkopuolella ei saa poistua yleisiltä teiltä. Mikäli annettuihin karttoihin / koordinaatein on merkitty käytettävä reitti, on sitä ehdottomasti käytettävä.
- Uralta poikkeaminen on kielletty edellä mainituissa tapauksissa
- Taimikoissa ei saa ajaa eikä eläviä puita saa vahingoittaa, kaikkea luonnon vahingoittamista on vältettävä.
- Nopeusrajoituksen ylittämisestä 15 km/h tai yli hylätään joukkue kilpailusta välittömästi.
- Nopeusrajoituksen ylittämisestä 10-14 km/h rangaistaan joukkuetta 500 pisteen menetyksellä
- Kilpailun tuomaristolla/toimitsijoilla on oikeus tehdä varustetarkastuksia kesken kilpailun.
- Kilpailun tuomariston/toimitsijoiden ohjeita on noudatettava.
- Kilpailuun osallistuminen päihtyneenä on kielletty, niin kuljettajalta kuin apukuljettajalta. Kilpailun järjestäjät voivat puhalluttaa kilpailun aikana kilpailijoita ja puhalluskokeen tulee olla 0 promillea.
- Kilpailijan tai joukkueen rikkoessa törkeästi sääntöjä tai heidän käyttäytyessä epäurheilijamaisesti reitillä, voidaan kilpailijat sulkea kilpailusta välittömästi. Päätöksen tekee kilpailun johto.
- Kilpailun päätyttyä on 30 minuutin protestiaika teknisissä asioissa.
- Tulosten julkistamisen jälkeen on 30 minuutin protestiaika, koskien pisteenlaskua ja tuloksia.
- Vastalauseet toimitetaan kirjallisena kilpailutoimistoon 30 minuutin protestiaikana. Vastalause maksaa 50€. Mikäli vastalause katsotaan aiheettomaksi maksu jää järjestäjälle, muulloin maksu palautetaan vastalauseen tekijälle.
Kilpailuluokat
- Kaikissa luokissa ajoneuvon suurin kokonaismassa 3500kg. Mikäli ei kilpailukohtaisesti sallita suurempaa painoa.
- Auto luokkien Lady-tiimit ajavat aina pikku luokassa (vaikka olisi yli 33″ renkaat).
Kilpailuluokat / mönkijät
- Mönkijäjoukkueessa tulee olla 2 mönkijää.
- Mönkijän tulee olla ns. tehdastekoinen. Jousitusta ja muita alustan osia saa muuttaa.
- UTV/SBS mönkijät ajavat avoimessa luokassa autojen kanssa.
- UTV/SBS mönkijöiden varusteet autojen mukaan.
- UTV/SBS mönkijöiden rastin kuvaussääntö autojen mukaan.
- Renkaan leveys ja vannekoko on vapaita, mutta seuraavat apuvälineet ovat kiellettyjä: levikepyörät, nastat, ketjut, sekä muut liukuesteet mukaan lukien telat.
- Laitteessa tulee olla kunnollinen pohjapanssari.
- Kellukkeet ja/tai kelluttavan materiaalin lisääminen laitteeseen on kielletty.
Laitteen varusteet:
- Vähintään yhdessä mönkijässä tulee olla vinssi.
- Laitteissa tulee olla puunsuojaliinat ja puita apuna käyttäessä vinssatessa on puunsuojaliinaa käytettävä.
- Jauhesammutin minimissään 2kg tai 2 kappaletta 1kg sammuttimia tulee olla kaikissa laitteissa.
- Sammuttimen tulee olla tarkastettu tai uusi. (Tarkastusleima ei saa olla yli vuotta vanhempi.)
- Ensiapulaukku molemmissa laitteissa (käyttökelpoinen ei esim. homeessa)
- Hinausköysi / -liina
- Jos ajoneuvo on rekisteröity L7 tai T3 luokkaan, tulee kuljettajalla olla ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. Rekisteröimätöntä maastoajoneuvoa voi ajaa ilman korttia, kuitenkin niin, että tietä ylitettäessä pitää olla B-kortti.
- Lisäksi suositellaan karvanoppia tai muita somisteita.
Mönkijäkuljettajien henkilökohtaisina varusteina tulee olla vähintään:
- Kypärän tulee olla E/DOT-hyväksytty Kypäräksi suositellaan ns. crossimallia tai umpikypärä.
- Rinta- ja selkäpanssari.
- Asianmukaiset suojaavat kengät (esim. ”reinoilla” ei ajeta).
- Toimiva GSM puhelin kaikilla kuljettajilla.
- Vähintään yhdellä kilpailijalla tulee olla GPS- navigointilaite.
Autoluokkien pakolliset varusteet
- Vinssi / muu apuväline kiinni juuttuneen auton vetämiseen (ketjutalja)
- Jauhesammutin, minimi 2kg. Sammuttimen tulee olla tarkastettu tai uusi. (Tarkastusleima ei saa olla yli vuotta vanhempi.)
- Ensiapulaukku.
- Toimiva gsm-puhelin.
- Hinauspisteet auton edessä ja takana.
- Puunsuojaliina ja hinausköysi / liina + 2 sakkelia.
- Kypärä ei ole pakollinen autoilla. UTV/SBS kypärä on pakollinen.
Autot pikku luokka
- Auton tulee olla rekisteröity tavanomaiseen tieliikennekäyttöön EU:n tai pohjoismaiden alueella ja autossa tulee olla voimassa oleva katsastus sekä liikennevakuutus.
- Maksimi rengaskoko 33” (838mm). Myös UTV
- Joukkueen maksimi koko on rekisteriotteeseen merkitty henkilömäärä ja lisäksi jokaiselle tulee olla kunnon istuin ja turvavyöt.
- UTV/SBS siirtää kilvettömän laitteen trailerilla tms.
- Lisäksi suositellaan karvanoppia tai muita somisteita.
Autot iso luokka
- Auton tulee olla rekisteröity tavanomaiseen tieliikennekäyttöön EU:n tai pohjoismaiden alueella ja autossa tulee olla voimassa oleva katsastus sekä liikennevakuutus.
- Maksimi rengaskoko 39,5”(1010mm). Myös UTV
- Joukkueen maksimi koko on rekisteriotteeseen merkitty henkilömäärä ja lisäksi jokaiselle tulee olla kunnon istuin ja turvavyöt.
- UTV/SBS siirtää kilvettömän laitteen trailerilla tms.
- Lisäksi suositellaan karvanoppia tai muita somisteita.
Autot avoin luokka
- Luokassa voi ajaa myös rekisteröimättömällä ja/tai katsastamattomalla autolla.
- Jokaisessa ajoneuvossa tulee olla liikennevakuutus tai maastoliikennevakuutus.
- Rengaskoko vapaa. Myös UTV
- Luokassa on trailerisiirtoja. Ns. punakilvillä ei ajeta tiellä.
- Ajamalla siirrettävät ajoneuvot paikkaluku maksimissaan rekisteriotteen osoittama ja jokaiselle joukkueen jäsenelle tulee olla kunnollinen istuin ja turvavyöt.
- Trailerilla siirrettävissä ajoneuvoissa paikkaluku, että jokaiselle joukkueen jäsenelle tulee olla kunnollinen istuin ja turvavyöt.
- Lisäksi suositellaan karvanoppia tai muita somisteita.
Safariluokka
- Tutustumisluokka, joka osassa kilpailuista järjestetään, ei välttämättä kaikissa.
- Safariluokalle ei jaeta palkintoja tai cup pisteitä, mutta tulokset lasketaan.
- Safari luokkaan saa osallistua kaikki ajoneuvot, jotka ovat alle 3500kg painoisia.
- Luokassa voi ajaa myös rekisteröimättömällä ajoneuvolla
- Jokaisessa ajoneuvossa tulee olla vähintään liikennevakuutus tai maastoliikennevakuutus.
- Rengaskoko vapaa
- Luokassa on mahdollista käyttää trailerisiirtoja. Ns. punakilvillä ei ajeta tiellä.
- Jokaiselle auto joukkueen jäsenelle tulee olla kunnollinen istuin ja turvavyöt.
- Lisäksi suositellaan karvanoppia tai muita somisteita.
Turvakaaret
- Turvakaaret eivät ole pakollisia, mutta mukana saattaa olla myös vaarallisia rasteja, joiden hakemiseen turvakaarettomalla ajoneuvolla on käytettävä omaa harkintaa ja varovaisuutta.
- Turvakaaret suositeltava lisävaruste.
Pääkaaren materiaalin vähimmäisvaatimukset:
- Saumatonta putkea: ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
- Saumatonta putkea: ulkohalkaisija 50 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
- Saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.
- Pääkaaren mutkat on tehtävä asiallisesti taivuttamalla, pääkaari tulee tehdä yhdestä putkesta ilman liitoksia, hitsattuja mutkia ei saa käyttää. Pääkaari tulee sijoittaa siten, että etupenkillä istujat ovat kokonaan sen etupuolella.
Materiaalivaatimukset muille turvakehikon putkirakenteille:
- Saumatonta putkea: ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
- Saumatonta putkea: ulkohalkaisija 40 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
- Saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.
Esimerkkejä yleisistä järjestäjän antamista rangaistuksista
- Huolto etsii rasteja, auttaa rastin hakemisessa tai auttaa ajoneuvon fyysisessä etenemistä maastossa: 500 virhepistettä.
- 10-14km/h ylitys nopeusrajoitus: 500 virhepistettä
- 15km/h tai yli ylinopeus: hylky kilpailusta.
- Rastin tarkoituksellinen ottaminen lippusiiman väärältä puolelta: hylky kilpailusta.
- Puun vahingoittaminen: 10e/m + 10 virhettä/m.
- Auton ulkopuolella matkustaminen rastien välisellä siirtymällä: 100 virhepistettä.
- Lippusiiman alta ajaminen, merkityltä reitiltä poistuminen, 0 – 500 virhepistettä riippuen tilanteen vakavuudesta. Jos vahingossa ajoneuvo luisuu lippusiiman läpi, niin ei siitä virhepisteitä anneta. Jos tarkoituksellisesti ajetaan lippusiiman päältä tai venytetään, on seurauksena rangaistus.
- Kilpaileminen alkoholinvaikutuksen alaisena, promille määrä alle 0,5prom: Hylky kilpailusta. Kuljettajalla yli 0,5prom: Hylky kilpailusta ja ilmoitus poliisiviranomaiselle.
- Sääntörikkeistä virhepisteet päättää kilpailunjohto saatuun hyötyyn / vakavuuteen suhteutettuna. Virhepisterajat: 50-500 pistettä tai kilpailusta hylkääminen.
- Luvat sääntöpoikkeuksiin ovat mahdollisia, jos kysyy ennakkoon kilpailunjohdolta, esimerkiksi rikkoutuneet ajoneuvon saamiseksi pois reittiä tukkimasta. Kilpailun johto määrää mahdollisen rangaistuksen saavutettuun hyötyyn verraten.